Monday, September 16, 2013

Kenangan Terindah di Ulu Kedah

Di sini saya berkampung bertemu para cendikiawan yang ternama bukan hanya di dalam negara tapi turut terkemuka dalam bidang masing-masing diserata dunia tapi mereka meletakkan darjat di dunia mereka sama seperti saya tetapi saya yakin mereka ada darjat tersendiri di sana nanti. Walaupun Ilmu penuh di dada tapi mereka tetap berkata, Ilmu saya hanya sedikit sebagaimana kalau puan celup jari telunjuk puan kedalam laut, dan tarik semula ke atas dan air yang tinggal di jari puan adalah ilmu saya. Kalau mereka kata begitu bermakna ilmu saya hanya kosong....Adui...mereka adalah cendikiawan dan saya hanya pemakan cendawan sahaja...

Saya hormat mereka, saya tabik mereka dan saya tak malu mengaku saya bukanlan cendikiawan tetapi cara mereka berbincang dan melayan saya seakan2 tiada yang berbeza. Walaupun pangkat mereka Tan Sri, Dato, atau apapun mereka tidak hiraukan pangkat tetap bercakap saya dan awak, adakalanya aku dan engkau, I atau You, pengganti diri pertama tapi ada orang kadangkala beranggapan gelaran adalah satu Darjat sedangkan YM Raja Muda Pahang menggunakan perkataan saya bila bercakap dengan kita secara peribadi. 

Di sini saya berjumpa seorang pakar ekonomi negara, penulis yang saya sentiasa ikuti novelnya, Seri Dewi Malam, Sesat, Dendam dan sebagainya dan dari buku2 penulisannya saya mampu memahami Pro dan Kontra Politik sebenarnya. Anda semua kenal dengan dia...Inilah orangnya Dato Wira Afifudin Haji Omar, pemikir yang hebat, berketurunan dari Ilmuan Agama yang hebat, Mandailing, Kampar dan Bugis salasilah dan sejarahnya hanya dihujung jari.
Penerangan jelas dan mantap bila ditanya tentang mengukuhkan ekonomi Melayu dan kami berbincang secara terbuka dan telus dari pakar ini. Terima kasih Y. Bhg Dato Wira. Kueh mueh dan makananpun saya lupa nak makan sebab terlampau gembira kami dapat berjumpa.
Kata orang ikutlah resam padi, makin berisi makin tunduk ke bumi, jangan jadi seperti lalang, ringan berbuah tetapi tegak berdiri mengikut tiupan angin. Saya mahu jadi seperti padi, mengenyangkan perut sesama sendiri, membantu mencantikkan bumi dan sisa2 sekam saya walaupungatal tetapi kalau dikompos dengan baik bakal menjadi baja yang baik dan tidak menghasilkan jerebu. Ya Allah doakan saya bersikap seperti padi selama hayat dikandung badan. terima kasih

3 comments:

  1. Assalamualaikum MW
    lamanya tk singgah sini..alhamdulillah dapat juga menjejaki 'rumah' MW kembali..

    ReplyDelete
  2. saya sangat kagum dengan mereka yang punyai kehebatan tapi tidak pernah sombong..

    ReplyDelete