Saturday, June 28, 2014

Iman, sikap dan peribadi tidak boleh diwarisi.

Salam.
Berkongsi pendapat bersama tuan puan pada hari terakhir bulan Syaaban ini. Along apabila genapnya 18 tahun pada tahun 2013, bermakna dia mewarisi tanah milik arwah orang tua saya. Sebidang tanah getah dan sebidang tanah kebun.
Pokok belimbing buluh yang sudah kategori antik wujud dari zaman arwah moyang Along lagi, sentiasa berbuah.
Pulangnya kami bagi menyambut Ramadhan kali ini menyaksikan peredaran zaman dan perbezaan. Pagi semalam di kawasan paya milik keluarga kami kelihatan sekumpulan orang2 dewasa membuat kelong dengan menolak tanah lumpur membentuk benteng menahan air keluar. Ada sebuah lori, pemandunya China menunggu berhampiran jalanraya berdekatan.
Saya balik kedai untuk membeli nampak Along turun ke paya dan bercakap-cakap dengan lelaki2 yang sedang sibuk bekerja. Saya turun dari kereta dan hampiri mereka.
Orang 1: Dek, kami memang selalu ambik ikan haruan kat sini, tak ada orang marahpun.
Along: Yelah bang, itu dulu masa arwah aki dgn wan saya. Sekarang ni tanah ni saya punya. Abang nampakkan saya dah buat pagar elok2 sebab saya nak tanam pokok2 baru.
Orang 2: Nanti pakcik betulkan semula pagar kamu tu.
Along: Pasal pagar tu saya hal pakcik tapi saya nak minta jasa baik pakcik supaya tak ambik barang2 atau hasil kebun saya tanpa tanya saya dulu.
Orang 2: kami dulu pernah mintak dgn arwah pak long kamu.
Along: saya ingat pakcik tapi itu masa saya tadika 5 tahun dulu. Saya ingat arwah paklong saya kata sekali ini je biar anak2 ikan tu membiak semula. Jangan tuba.
Orang 1: kak, ini anak akak ke?
Saya: Aah, anak akak.
Orang 1: tak patutlah dia cakap pada kami mcm tu. Faham tanah dia tapi kami ambik pun tak byk mana.
Saya: dek, maaflah kalau akakpun marah jugak. penat2 dia beli benih, buat pagar tapi senang2 ambil hasil.
Kami beredar balik ke rumah. Along kata dalam nilai duit nilai sepaya ikan haruan tu rm5,367. Maaf Ayah & Mak, kami tak semurah hati emak & ayah. Kami Melayu Baru Yang Tidak Akan biarkan Tanah Kami Dijajah.



2 comments:

  1. assalam..

    betul tu..zaman dah berubah.,sapa x marah kalau hasil kita diambil sesuka hati.. kalau nak bagi pun, biar kita sendiri yg ikhlas nak bagi.. bukan secara paksa rela..

    selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  2. itu tuan yang dulu.. dah tengok orang buat pagar cantik cantik tu faham faham lah.. hak orang.. ikut suka dia nak bagi ke tidak.. haish.. penat lelah orang.. duit orang.. kita pulak nak menuba nak ambik hasil sesuka hati.. memang lah tak patut


    selamat berpuasa kak..

    ReplyDelete