Wednesday, March 27, 2013

Hulk Hogan dah jadi sejarah

Jari jemari anak perempuan@ anak bongsu kesayangan saya Wardah yang sedang nyenyak tidur.
Dialog sebelum tidur:
Mak Wardah: Adek, your nail got white spot. Not enough iron in your body.
Wardah: Mak, don't easily say that. Mak Ndak told me, last times older people said those people got this spot means "bertuah"
Mak Wardah: Itu dulu2 zaman batu but actual fact tak cukup zat besi.
Wardah: So sleepy, I want to sleep. I want to salam you. Gud Nite mak mok..(gemok)

Balik tuition....Wardah jalan laju2 dengan alasan dia kelaparan
Dialog dalam kereta.
Wardah: Mak faster, I am very hungry. Jom pergi makan
Mak Wardah: Nak pergi mana?
Wardah: Mohd Chan adek dah boring, secret resepi 50-50, let's me decide. MAMA KANDAR. We pick up Along and straight to eat. If not, I'll eat you but too much fat, bahaya.
Mak Wardah: Bertuah punya anak.
Angin...lambat...slow
Dialog kat mama kandar.
Wardah: I want to order Burger Bakar KLCC
Along: Along nak char kuew teow and burger bakar special
Mak Wardah: Mak nak char kuew teow aje with teh ais
Wardah: Milo Ice
Along: Milo Ice
Wardah: After half an hour: What happen to my burger bakar?
Along: sudah terbakar
Wardah: Mengada...dahlah makan banyak, cakap banyak
Along: who ask you to order burger bakar KLCC? You think easy to do the KLCC?
Wardah: It is so funny, Along nampak tak adek dah tergolek2 kat lantai ketawa
Along: betul apa, order benda pelik2.

Haa...how to eat
Wardah: Mak, no fork and spoon how to eat? My mouth not that big.
Along: the lidis replace fork and spoon.
Mak Wardah: tak apa pinjam mak punya sudu garpu.
Wardah: tak boleh habis, too much.
Along: tak pe Along tolong adek.
Mak Wardah: My Hulk Hogan daughter cannot finish that?
Wardah: Syyhhh...don't call adek that name. Whatever  mak cakap will be the doas...Cakap Wardah ni cantek, pandai, rajin, jelita, solehah, kaya and etc
Along: Yelah, adek kuat hisap TET XX sampai 5 tahun, mak ndak cakap sebab tu jadi Hulk Hogan
Wardah: whispering (ALONGGG cakap lagi sekali tengah orang SIAP.....)
Tulah my ex-hulk hogan baby, dah Along pecah lubang. Balik dia suruh tapau mee ying yong kat Mohd Chan, share pulak dengan mak ndak
Hulk Hogan masa 2 bulan berat dia 12 kg....Mak gemok manalah yg dukung dia...
Tinggal kenangan, Hulk Hogan mak ndak....

Monday, March 25, 2013

Zombieland...Sungei Lembing

Salam Isnin
Pada hari Isnin yang biru saya ingin berkongsi cerita, kesan penjajahan dan akibatnya kepada kita rakyat Malaysia. Saya melawat Sungei Lembing bagi tujuan pembangunan peniaga, penjaja Melayu dan impak pelancungan terhadap bumiputera di kawasan ini. Tidak mahu bercerita tentang Muzium Bijih dan kesan2 peninggalan PCL disini, saya ingin berkongsi pendapat tetntang kesannya penjajahan British kepada politik, ekonomi, sosio dan teknologi.
Kesan paling ketara, polarisasi kaum, dibahagikan Sungai Kenau di sebelah kiri adalah majoriti didiami kaum Melayu dan disebelah kanan pula kaum China. Dari segi teknologinya, disebelah kanan terdapat beberapa inovasi baru mengenai pelancongan seperti Green Camping Site dalam pembinaan yang akan dibangunkan Warganegara Singapura, Kilang Mee yang masih beroperasi, Rumah2 Burung Walit dan beberapa bangunan baru yang masih dalam pembinaan. 
Di kawasan ini pulak diseberang sungai disebelah kiri didiami oleh puak Orang Asli dan disebelah kanan iaitu kawasan jalan raya utama didiami oleh kaum Melayu. Secara keseluruhannya, Sungei Lembing mempunyai muka bumi unik iaitu dari hulu sampai ke hilir Sungai Kenau. Terdapat tanah tinggi dan lembah yang sesuai untuk dijadikan pusat pelancongan.
Tempat perkelahan yang cantik tetapi sikap rakyat Malaysia yang buruk menyebabkan ianya tercemar dengan  sampah sarap
Terdapat banyak rumah tinggal lama yang cantik bentuknya dan masih boleh di baik pulih bagi menimbulkan suasana zaman kegemilangan bijih timah dulu.
Jambatan gantung yang unik dan menjadi satu daya tarikan bagi tujuan pelancongan. Tapi kuat jugak degupan jantung saya semasa melaluinya.
Rumah kongsi pekerja lombong yang tinggi nilai sejarahnya. 
Waktu malam yang sunyi dan menyeramkan kerana itu Sungei Lembing yang dipanggil bandar mati mampu dibangunkan untuk pakej pelancongan extreme tetapi perlukan prasarana yang berkualiti dan terjamin
Laksa Gandum yang sangat enak dan murah hanya RM1 sepinggan. 
Trademark Sungei Lembing ialah biskutnya sendiri. Sekiranya kertas cadangan saya berjaya, doakan Sungei Lembing berjaya menjadi salah satu pusat pelancongan yang selamat dan selesa untuk dikunjungi.
Di Tiara Atsari saya menginap di VIP Room, harga berpatutan dan tempat tinggal selesa. Dimiliki oleh Puan Hanita seorang guru yang bercita2 tinggi dalam menjayakan tempat lahirnya. Boleh dikunjungi di blognya sendiri Tiara Atsari

Tuesday, March 19, 2013

Saya tak mampu menghalang...

Salam Isnin yang meriah sebab saya mengambil cuti tahunan. Hari Sabtu pergi buat kad pengenalan baru dan ini adalah deretan gambar kad pengenalan saya. Kad pengenalan 12 tahun ada salinan tetapi tertinggal di kampung.
Pada usia saya 27 tahun selepas habis pantang melahirkan Along, muka saya macam budak baru masuk kolej tetapi saya masih di era jahiliyah saya.
Pada usia saya 30 tahun selepas habis pantang melahirkan wardah, muka saya dah nampak macam mak orang tapi sehari selepas ini saya dibukakan hati oleh Allah untuk meninggalkan zaman jahiliyah. IC baru kena buat sebab IC rosak.
Tukar ke mykad masa usia saya 38 tahun kalau tak silap terpaksa sarung tudung hitam sebab saya pakai tudung warna cerah.
Sabtu 16.3.2013, wajah terbaru saya dalam usia 45 tahun dan saya bersyukur kerana persahabatan saya dengan sahabat baik saya Puan Norhayati Tawel,  Nurhana Zahrullail, Sharliza Shaari, Azana, Najmi, kawan2 sepersekolahan, kawan1 seperkuliahan, rakan2 sepekerjaan, rakan2 bloggers  dan jiran tetangga  membawa saya kearah yang seribu kali ganda ke arah kebaikan. Tuan2 dan puan2 pada usia ini juga Insyallah saya akan menghantar surat berhenti kepada syarikat sekarang kerana saya akan berhijrah ketempat baru kerana saya selalu berdoa untuk ketempat baru dan Alhamdulillah dimakbulkan Allah. Jujurnya saya terpersona dengan tawaran gajinya tetapi skop kerjanya memang idaman saya selama ini. Doakan saya...