Monday, June 24, 2013

Mencurah Air ke Daun Keladi

Salam Isnin.
Berkongsi udara jerebu bersama tuan2 dan puan2 dimana anak manja saya Nur Wardah happy tak payah pergi sekolah. Tiba2 dia ambik gambar daun keladi mak ndak yang baru mak ndak siram. Dia kata pandai orang2 tua dulu buat perumpamaan. Kena sangat dengan apa yang terjadi di daun keladi tapi saya rasa tidak ada daun pokok yang menyerap air. Jerebu lagi...kesian anak2 kecil dan mereka yang bermasalah pernafasan jadi saya nak kempen hijaukan bumi.
Ini pokok limau kasturi saya yang disedekahkan oleh sebuah koperasi dewasa yang menjalankan aktiviti pertanian di Utara Tanahair. Ingat lagi pesan pengerusi kepada saya, berbudi pada tanah ni banyak pahalanya. Sebagai hamba Allah, kita mesti sayangkan bumi, jangan rosakkan bumi, pelihara bumi dan patuh pada suruhan Allah. Tapi sayapun macam mencurah air ke daun keladi....Kalau tak percaya tengok.... gambar2 ini...
Pokok Limau Kasturi cantik berpucuk...
Ulat Perosak datang mengganggu tapi tuan pokok buat tak tahu...
Limau Kasturi tetap berbunga,...
Sentiasa Berbudi tanpa henti....
Kalau Cikgu Temuk tengok ni malu saya, pokok2 dia sentiasa berjaga. Ya Allah, patutlah jerebu dan saya pun turut menyumbang ke arah itu. Saya tidak tahu bersyukur atas segala yang Allah beri bak kata Mak Ndak tak payah beli ubat kurus bagai tapi buat jer kerja kebun, tak payah bayar nak keluar peluh. Pedih telinga tapi banyak betulnya. Tuan puan, sayalah manusia yang tidak bersyukur itu. 

8 comments:

  1. assalam..lama x jenguk cni..
    berbudi pada tanah mmg x rugikan..take care jerebu buat tekak perit je..ank2 sy pun seronok x g skull ari ni..

    ReplyDelete
  2. huhu...saya memang teringin nak berkebun..tpi kalau tanam pokok mesti mati..mak saya kata tangan saya panas..yer ke ek?? huhu..

    ReplyDelete
  3. saya rajin berkebun tapi nak turun sikit pun payah..pengalaman saya briskwalking sgt mujarab, turun cepat timbangannya..cepat pi execise he he

    ReplyDelete
  4. Badan saya ni kalau nak kurus, memang kena exercise saja, ubat2 kurus tu semua membuang duit. Saya suka pokok limau, wangi & menyegarkan :)

    ReplyDelete
  5. saya berkebun ikut mood ..hihihi..
    kadang ada pokok yg mati sbb tuannya mood malas...

    ReplyDelete
  6. Assalam, Mak Wardah
    Alahai.... tersipu-sipu pula Pak Temuk sebab Mak Wardah kata pokok-pokoknya terjaga elok. Yang nampak elok tu gambar-gambarnya saja, Mak Wardah. Pokok-pokoknya tak tentu, malah tak tentu hala, hihi. Pokok limau kasturi memang baik hati, mudah berbuah walaupun penjagaannya sederhana. Pak Temuk sukakan buahnya untuk jus, sambal, juga pencuci tangan dan muka.

    ReplyDelete