Saturday, April 14, 2012

Ibu Terseksa Anak Ambik Pereksa

Salam.

Tahun ni Along akan ambik SPM. Saya emaknya yang kecut perut. Tengok cara dia belajar menakutkan saya. Bila saya tegur, dia beriya2 kata jangan takut dia boleh buat. Ya Allah, teman2 doakan Along dapat 9A1 sebab cita2 dia nak masuk UPNM. Ada jugak tanya kawan2 cikgu, mereka kata budak lelaki memang macam tu. Saya sebagai ibu hanya mampu berdoa, Permudahkanlah segalanya untuk Iqbal, untuk Wardah. Hati ibu, nampak tenang di muka tetapi hati bergelojak untuk anak-anak. Mereka tidak tahu itu, tidak perlu tahu kerana bagi saya tugas utama mereka hanya seperti berikut:
1.taat dalam amal ibadat
2.belajar bersungguh2
3.taat pada orang tua
4.jaga tingkah laku
5.bantu keluarga sekadar mampu
Masa kecik 
Ya Allah, berikanlah kesihatan yang baik kepada Muhammad Iqbal, Bukakanlah hati Muhammad Iqbal untuk menerima ilmu Akhirat & DuniaMU, Jadikanlah Muhammad Iqbal pelajar yang cemerlang, Bukakanlah peluang untuk Muhammad Iqbal Memasuki Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, Berkatilah setiap usaha Muhammad Iqbal, Ya Allah, aku sebagai seorang ibu yang mengandung dan melahirkan Muhammad Iqbal sentiasa mengampunkan segala dosa dan kesalahan Muhammad Iqbal, Aku syukuri nikmatMu menganugerahi  Muhammad Iqbal sebagai amanahku, Kurniakan;ah segala yang terbaik buat Muhammad Iqbal.AMEEN


4 comments:

  1. InsyaAllah,Amin..
    *tunggu ajelah turn Nini nanti time cikmat pulak nak amik exam besar.silap2 Nini yg lagik sakan baca buku*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqvm Nini, Cik Mat mesti pandai, tengok muka dia cerah aje. Entah2 jadi dr. junior

      Delete
  2. Amin ya rabbal alamin! Insyaallah, sama2lah kita semua doakan.

    ReplyDelete