Sunday, May 6, 2012

Bila Mak Ndak jadi hijau

Tuan/Puan,

Mak Ndak kategori cerewet & kuat membebel, baru2 ini dia mengadu bosan duduk di rumah sebab anak2 saya dah besar2 dan boleh berdikari. Yang penting hanya memasak, jemur kain dan kemas rumah sikit2 tapi hobi mak ndak berkebun yang tak boleh tahan.

Dia nakkan baja organik yang halal, saya orderkan melalui client saya dari Kampung Kandis, Pasir Puteh, Kelantan. Di bawa dengan bas express mahligai ke Stesen Bas Express, Seksyen 17, Shah Alam subuh semalam dan saya ambik bawa balik. Happy mak ndak sebab misi dia dah berjaya.
Ini bajanya
Kuantitinya
Tapi inilah kawasan yang hendak dibajanya...hanyalah sekangkang kera
Kangkung bilangannya 15 batang dah ditaburnya baja
Kunyit yang ada empat pasu....alasan Wardah suka masak lemak cili padi dan Along suka rendang.
Kacang tanah favourite Wardah sebab beli pasar malam tak fresh

Lepas tu mak ndak plan nak buat mini herb garden, dia dah buat tapak kat luar gate, dah suruh saya beli tanah hitam dan buat plot tanaman tapi InsyaAllah saya galakkan mak ndak buat sebab itu exercise yang baik.
Pokok ubat darah tinggi, rendam daunnya dengan air tapi sangat pahit
Future Mini Green Herbs Garden
Pokok Kari, Misai Kucing, Pokok Darah Tinggi, Misai Kucing & Serai Wangi
Tapi dalam gate ada
Pokok Kaduk tapi mak ndak kata dia nak tanam macam2 herbs lagi dan saya kata okay mak ndak. Biarlah mak ndak buat apa yang dia suka tapi yang palign tak tahan bila nangka dia pun di suruh masuk Islam dan pakai tudung. Mak Ndak songlap tudung lama saya.
Inilah kesah mak ndak kami, dan pokok nangka madu kesayangannya di tepi jalanraya didepan rumah kami.

No comments:

Post a Comment