Wednesday, September 12, 2012

Kongsi Suami....

Salam. Saya update ni dalam perjalanan balik ke Office dari open house di PWTC. Boring jadi saya sengaja berkongsi cerita...
Disambut dengan Red Carpet oleh pihak Teraju, Yang hadir juga Usahawan hebat2 di tanahair, kakitangan agensi kerajaan dan kementerian, kehadiran kami dialu2kan diiringi nyanyian lagu2 raya. Alhamdulillah perkerjaan saya membawa saya bergaul dengan semua lapisan masyarakat dan mengajar saya supaya pandai membawa diri agar tidak dibenci orang. Saya ambil sikap bersederhana dalam pergaulan harian dan tuturkata. Doakan saya agar tidak keterlaluan dalam kehidupan kerana saya juga manusia biasa.

Meja saya yang telah ditetapkan, kami datang bertiga tempat duduk untuk sepuluh orang. Tetamu lain tidak datang lagi.
Gerai makanan yang pelbagai, saya mengambil beverage saya dulu-teh tarik, tiba2 bahu saya ditepuk dari belakang oleh seorang wanita jelita. Kawan lama saya seorang peguam dan kami satu sekolah dan satu universiti. Long lost friend saya, cantik orangnya dan berkarisma, bertukar kad perniagaan lalu saya pelawa dia ke meja saya walaupun saya tahu meja saya adalah reserved tapi saya yakin tetamu yang lain lambat datang atau mungkin tidak datang langsung. Kawan saya (N) datang membawa makanan ke meja saya. Perbualan kami yang mungkin boleh tuan puan ambil ikhtibar...
Saya: How long you open your own law firm?
N: Almost 5 years, actually I am looking for you, try to sms you but I lost your hp no.
Saya: How many kids you have now?
N: 1 pair of twin from my 1st husband, now they followed their dad back to Libya, one son from my 2nd husband now form 5 same age with your Along, 2 girls from my Aussie husband, 14 & 12 now with me, current husband, I am the 3rd wife, I don't have kid yet.
Saya: okay, did you still contact our friends?
N: Nope just Lisa alone. You know Malay right, if they hear that you always kawen cerai kawen cerai, they will have in mind weird thinking on you. I tried my level best to avoid all of them. Especially those tudung2 labuh...
Saya: OMG, I am sure they won't have that kind of thinking N...Tak baik buruk sangka.

N mintak diri to somewhere jadi saya teruskan makan dan berbual2 dengan orang2 yang ada di meja saya.
Hampir sejam saya mingle around kat situ, saya minta diri dari penganjur dan keluar dewan. Berjumpa kawan2 dari agensi lain dan berbual, bersalaman dan bermaafan. N datang menghulur tangan dan berpelukan dengan saya. Reminded saya supaya add dia di fb saya. Saya anggukkan kepala tapi dia tarik tangan saya kearah seorang lelaki dalam usia 50 an dan berkata:-
N : I would like you to meet my husband Tan Sri XXXXX, Dear my school & u mate XXXXXX.
Saya: Hi, Tan Sri, nice to meet you again, you look good.
N : Of course kan my dear, you are fit and energetic internal & external, right? You know each other right?
Saya: Yup, of course, I had few projects with him.
N: My dear, what projects are you in with my dear friend? (jujur saya tidak suka kata2 ini).
Saya: Nope, our projects just official projects. Don't worry, you are too pretty for him to turn back from you.
That Tan Sri minta diri nak masuk dewan dengan muka serba salah @ kelat kerana saya tidak pernah tahu status perkahwinannya sebelum ini but my friend still standing next to me. Dalam kepala rasanya terbayang muka Datin Sri yang ayu penuh Islamik, saya tidak pasti dia tahu atau tidak dia bermadu dengan kawan saya dan pelakun tak terkenal tersebut. Tapi yang paling tak sedapnya, bila kawan saya berkomentar sebegini,
N: Nampak aje tua my hubby tu but nafsu muda, semalam boleh main more than 3 rounds that's why 1st wife tak larat. Varieties...For melahkan kalau tak boleh layan laki, better lepaskan...because of his good performance, the main reason why I attached to him until now, if not surely I blah but I am not keen on sharing him forever may be one fine day he must choose 1 out of three. Trust me, I am very expert dealing with that.
Saya: N regarding that, I am not interested but I am very happy today to meet you my long lost friend. Take care.
N:  Bye, take care (dengan lenggok manja & menggoda)

Tuan2 & Puan2, sekadar menegur secara peribadi,
1. Apa erti dan nilai perkahwinan dan apa tanggung jawab suami dalam mendidik isteri?
2. Kenapa cerita dalam kelambu dibincangkan secara terbuka di khalayak?
3. Kenapa mesti bangga berkahwin banyak?
4. Sekiranya anda berkongsi suami, kenapa mesti merampasnya dari isteri2 yang lain?
5. Kenapa tidak menghargai pengorbanan madu anda yang pertama?

Apa pendapat tuan2 dan puan2, bagi saya kalau dah berkongsi pandai2lah  bawak diri, bagi suami kalau beristeri lebih tanggungjawab lebih berat atas anda. Entahlah, dunia makin advanced.

38 comments:

  1. Separuh jalan sahaja ceritanya? Atau tajuk tak berkenaan dengan penceritaan? Atau saya yang tak memahaminya... Owh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh! Begitu ceritanya...
      Kadang2 manusia tak pernah nak menghargai apa yang ada, bila mana kehilangan baru nak menyesal. Moga keduanya diberikan petunjuk & hidayah yang sepatutnya. Amin.

      Delete
  2. Replies
    1. Thanks pB, kesian apabila ijab dan qabul disalah mengertikan

      Delete
  3. menyedihkan pompuan mcm ni ;(
    sian suami dia

    ReplyDelete
  4. sgt tipikal kan kisah2 org yg bergelar tan sri dan kisah2 perkahwinan mereka...

    benarlah..kebahagiaan itu datang dari keberkatan hidup, bukan wang ringgit, rupa paras, jawatan dan sebagainya..

    saya doakan kawan itu mendapat hidayahNya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks doc,
      Betul Doc walau secantik mana muka kita, sepandai manapun tapi kita jauh darinya, hidup bagaikan satu penipuan...dah lama kami semua cuba menarik dia ke pangkal jalan, tapu belum dibei hidayahnya

      Delete
  5. “Setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian akan dimintai pertanggungjawabannya. Seorang imam adalah pemimpin dan akan dimintai pertanggungjawabannya. Seorang suami adalah pemimpin terhadap keluarganya, dan akan dimintai pertanggungjawabannya. Seorang istri adalah pemimpin dalam rumah suaminya dan akan dimintai pertanggungjawabannya. Seorang pembantu adalah pemimpin terhadap harta majikannya, dan akan dimintai pertanggungjawabannya. Setiap kalian adalah pemimpin dan akan dimintai pertanggungjawabannya.” (H.R. Bukhari dan Muslim )

    ReplyDelete
  6. nmpk seolah2 dia berkahwin hanya kerana nafsu...wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Aishah,
      Bukan hanya nafsu. duit dan kemenangan.

      Delete
  7. kak,kedu jap baca.zaman sekarang dah macam2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Nazirah, entahlah mana manusia buang malu & aib mereka padahal pelajaran tinggi, kaya tapi miskin agama kot...sbb tu akak tak add dia kat fb

      Delete
  8. Omg I'm speechless
    Coz ai tahu ader juga Manusia mcm ni just ai x bersempatan nak jumpa....
    Bangga story sana2 about her personal life
    U share husband with other women but plz don't say something bad about another...
    org x judge u then jgn pandai2 nk judge org
    But ai dah imagine ur friend tu mcm mana sis ngeee
    Like drama or movie yg jd penggoda tue...haha larikkkk !(◎_◎;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks dek...org macam ni mcm tak sedar diri ajer, dahlah rampas hak org tapi tak pandai bwk diri, ngeri jugak tgk pemikiran org mcm ni

      Delete
  9. terkedu..selalu tgk citer mcm ni kat wayang je..
    semoga ALLAH beri petunjuk dan hidayah buatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks ieja, ini kesah benar semata2, kita jangan ikut contoh mcm ni, kita muhasabah diri jugakkan, jgn jatuhkan org lain utk kepentingan diri, cantikpun tak guna.

      Delete
  10. zaman skrg manusia lebih terbuka share hal yg tak sepatutnya..
    kadang kita pun naik ngeri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Mamyharraz,
      Tgk kat fb kdg2 benda yg si update tak masuk akal langsung

      Delete
  11. huhuu terbuka betoi dia cakap bab tu yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Intan, org terbukapun ada tmptnya, jagalah sikit adab perhubungan suami isteri sbb akak kat add dia kat fb...Malas nal campur org macam ni.

      Delete
  12. bila berkongsi kena saling merelakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks cikgu ma, bukan setakat merelakan redha, sabar dan menghormati yg lain

      Delete
  13. Salam Mak wardah..
    berbicara tanpa berfikir..seolah dia je yg betul..kesian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Kak Aton, mungkin belum diberi hidayah, belum jumpa buku dgn ruas...

      Delete
  14. Replies
    1. Thanks Kechixx, duni hari ini manusia semakin tamak...

      Delete
  15. Tak sedap sungguh baca dia memburuk2kan madu & mendedahkan hal dalam kelambu gitu. Semoga dia diberi petunjuk olehNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Dinas, wanita atau sesiapa sahaja yang bersikap begitu amatlah saya jauhi walaupun orang tu kawan rapat saya sejak kecik. Saya tak tahu kenapa bangga kalau dah ambik suami org & nak suami concentrate pd u sorang. Janganlah sikit etika muslim tu...

      Delete
  16. As salam Mak Wardah,

    Personally, saya rasa perempuan itu... maaf sebab mcm kasar sikit... dia sebenarnya tak bahagia... Kesian...

    Hidayah ALLAH dimana-mana... Moga satu hari dia ambil & terbuka hatinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Marya, I know her lama tapi tak contact each other, yes Marya betul, dalam hati tak bahagi tapi rasa bahagia kalau dapat tunjuk pada orang dengan kecantikan dan kepandaian, dia boleh dapat semua.

      Delete
  17. Assalamu'alaikum Mak Wardah

    Kisah yang patut kita teladani..mudah-mudahan dengan doa rakan-rakan di sini sahabat Mak Wardah diberikan hidayah taufik daripada Allah SWT..Aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Werdah, itulah yang terbaik, mudah2an dilembutkan hatinya untuk menjadi wanita muslimah

      Delete
  18. kak..im sure i will heard a lot of stories similar to this kalau i'm in the corporate world. exposed dengan lebih ramai orang. but i'm not..so saya pretty shocked bila baca kisah ni. not that saya tak expect benda ni berlaku dalam masyarakat kita sekarang. tapi minda saya tak bersedia nak membaca kenyataan..

    saya hairan..apa agaknya seorang lelaki tengok pada wanita sebelum diorang kahwin dengan pompuan tu kan..they just choose someone yang sedap di pandang atau segalanya?

    ReplyDelete
  19. asalamualaikum...
    memang ditakdirkan hidunya begitu ..very nice entry yea..

    ReplyDelete
  20. opennye die bckp. huhu. inilah realiti skrg kan.

    ReplyDelete