Monday, March 19, 2012

Ahad di Sungai Bera (Pentingnya e tanda)

Salam.

Saya ada tugas ke Bera, Triang Pahang. Anak2 ikut saya bagi memeriahkan suasana. Wardah kata Tasek Bra, Along tambah mungkin bra ada makna dalam bahasa Semelai, tapi kawan saya orang Trengganu kata makna bera dalam loghat Terengganu adalah malu, muka yang merah padam menahan malu. Kalau benar Sungai Bera memanglah sungai yang sangat pemalu. Tuan puan boleh lihat gambar di bawah.
Semasa saya sampai ke Jetty Sudin ini, ada 3 orang saintis dari Taiwan & Jepun sedang berkampung. Saya berbual-bual dengan mereka & kami bertukar a few knowledges tapi highly P&C. Pokok Mengkuang tumbuh subur & buluh-buluh berdau halus yang sangat cantik merimbun. Airnya warna teh susu tapi hidupan di dalamnya pelbagai species yang sayang andai kita tidak ambil sebarang tindakan. Banyak pokok2 herba yang pelbagai dari kadok yang tumbuh meliar sehingga ke sirih hutan.
2 orang kawan sekerja yang tidak membantu, hanya menemankan saya dan bersiar-siar tapi sekurang-kurangnya sudi menemankan. 
Kedua-dua pembantu saya memulakan langkah menganalis air sungai. Saya marah takut jatuh tapi the other scientist said "t's okay, they will be our successor". Dalam hati saya, mamat jepun ni mahu je saya tolak dalam sungai, itu jantung hati & nyawa saya tapi mereka fikir kawan agaknya...Perasan muda lah tu..
Last mereka duduk macam ni dalam lubang tepi sungai tu. Malas jerit, saya sms Along: Kl duduk macam tu, org ingat along adek tgh berak dalam Sungai Bera. Bera muka dua2, cepat-cepat bangun lompat naik atas. 



15 comments:

  1. hahaha..mmg pon kak...sebijik nmpk macam tuh!

    ReplyDelete
  2. tu pasal,dia orang tak tau kat sungai kala duduk mcm tu apa maknanya. Kadang2 tu geram tengok dia orang, tak reti nak bawak diri. Masa jumpa tok batin tu lagi kelakar, Along tanya ada tak jual sumpit, dia nak beli. Tok Batin tu jawab, shekarang ni shemelai shini tak pakai dah shumpit, kami guna shenapang beburu. Akak dgn Wardah pakat gelak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha...kelakar Along...sumer main redah!

      Delete
    2. Along memang gilakan sumpit tu...Kat Sabah pun dia cari benda tu. Dia kalau boleh nak jugak tapi akak tempah jugak dengan Tok Batin tu. Otw balik, Along senyum sampai telinga.

      Delete
  3. 'Tasik Bra' ? Agagagaga ...
    Jom berkongsi pengalaman saya berbasikal ke Tasik Bera & Chini dilaman http://basikaltouring.blogspot.com/2011/04/kayuhan-dua-tasik-di-pahang-hari-1-bhgn.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, I will sign in as follower afterthis. Thank you

      Delete
    2. Wow, anak lelaki akak senyum sampai telinga tgk. Bab2 cycling ni ada budak tu minat sesgt2.

      Delete
  4. baru je balik dari Bera semalam...sempat singgah ke Marrybrown dulu...

    ReplyDelete
  5. Akak kena pegi pasal keje Munna, bawak 2 escorts yang balik ajak lalu Mentakab nak pergi Big Apple. Mcm kat Kota Kemuning tak ada.

    ReplyDelete
  6. Owh kt pahang ker
    Tgk sungai teringin nk main pancing2 la ngeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqvm for your comment. Setahun tunggu dapat daun kayu jer..hahaha

      Delete
  7. Salam MW.
    Terimakasih banyak2 sebab datang jengok blog saya...blog MW sangat menarik hati saya...keep on writing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqvm uncle mar, alhamdulillah. Sama bblog rapatkan ukhwah.

      Delete
  8. damai je tengok sungai yang tenang tu.. sedang menganalisis ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala cikgu, jalan2 cari makan.. Tq sudi singgah

      Delete